Tips voor bedrijfsbezoeken

Algemeen

Doel bezoek

  1. Oriëntatie op verschillende sectoren/branches, bedrijven en beroepen.
  2. Horizon verbreden van de leerlingen en de begeleiders.
  3. De beroepspraktijk een gezicht geven.
  4. Uw bedrijf/organisatie/branche positief onder de aandacht brengen van de leerlingen.
  • Het bezoek duurt ongeveer één uur tot anderhalf uur. Beter kort en krachtig dan heel uitgebreid.
  • Leerlingen zijn 13/14/15 jaar. Pas uw verhaal aan op de interesse en belevingswereld van deze jonge doelgroep.
  • Gebruik ‘Jip en Janneke’ taal en geen ingewikkelde vaktermen of leg deze in eenvoudige taal uit.
  • Tip: Zet hiervoor eventueel uw jongste werknemer/collega/stagiaire in of een werknemer met kinderen van deze leeftijd. Dit maakt het iets eenvoudiger.
  • Wissel luisteren en doen met elkaar af.
  • Zorg voor feedback met de leerlingen. Stel af en toe een (prikkelende) vraag aan de groep, kijk of een leerling iets weet en of deze het kan uitleggen.
  • Gebruik (gepaste) humor, straal enthousiasme uit en vertel over de diverse functies en beroepen.
  • Wijs de leerlingen op veiligheid. We willen geen vingers tussen machines.
  • Verdeel eventueel de groep in tweeën, zodat u de leerlingen meer aandacht kunt geven.

 

Ontvangst

  • Zorg voor parkeerplek fietsen en een plek voor jassen en tassen.
  • Er moet ook altijd geplast worden.
  • Ontvang de leerlingen in de kantine of vergaderruimte. Een kan met limonade en een koekje laat ze heel welkom voelen.
  • Geef de leerlingen even de tijd om tot rust te komen, vraag vervolgens nadrukkelijk om de aandacht voor uw verhaal.

Programma

Inleiding – rondleiding – doe-activiteit

  • Vertel in maximaal een kwartier over uw bedrijf/organisatie. Wat maakt u/wat levert u/wat biedt u. Wie zijn uw klanten?
  • Benoem de verschillende afdelingen (verkoop/inkoop/magazijn/receptie/administratie/buitendienst etc) en de verschillende beroepen/functies in het kort.
  • Houd het vooral heel praktisch en herkenbaar voor de leerlingen. Beeldmateriaal en filmmateriaal doen het goed.
  • Geef de leerlingen een rondleiding door uw bedrijf zodat zij de verschillende afdelingen en beroepen zien en de sfeer kunnen opsnuiven.
  • Richt uw verhaal en aandacht op de leerlingen, niet op de begeleiders.
  • Stel vragen aan de leerlingen voor interactie en feedback.
  • Spreek de leerlingen erop aan dat ze aandacht hebben/houden voor uw uitleg/toelichting.
  • Laat ze een carrièreperspectief zien (in simpele woorden).

De spanningsboog van pubers is niet heel lang, dus na de presentatie en rondleiding is het tijd om iets te doen. Geef ze een leuke ervaring mee. Zet ze aan het werk door een quiz, doe-opdracht of wedstrijdje. Het kan heel simpel en toch leuk zijn. De SOB Programmamanager kan met u meedenken.

Tot slot

  • U kunt de leerlingen iets meegeven, bijvoorbeeld een product of pen. Leerlingen vertellen hierdoor eerder thuis waar ze heen zijn geweest, maar dit hoeft niet.
  • Vraag tips aan de leerlingen over het bedrijfsbezoek: wat vonden ze leuk en wat niet?
  • Laat de leerlingen het weten dat een bezoek goed en enthousiast is verlopen.
  • Maak foto’s van de ruggen van de leerlingen (ivm privacywet) en zet deze op uw website.

Heel veel succes!